فرهنگ برندسازی در ایران 

منابع محدود و تقاضای نامحدود در حوزه اقتصاد كه موسوم به قانون كمیابی است باعث شده نظام‌های مدیریتی فراوانی پدید آیند تا زمینه‌های تسلط بیشترانسان بر منابع اقتصادی دراختیار را فراهم آورند.

نظام بهره‌وری، نظام پیشنهاد ها،نظام مدیریت كیفیت،نظام برنامه‌ریزی استراتژیك،نظام تولید بدون انبار و نظام مدیریت سرمایه‌های انسانی از جمله ابزارهایی هستند كه امروزه برای رسیدن به هدف غایی رهبری تحول در سازمان‌ها بكار می‌روند.

اگر وجه مشترك تمامی سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تولید و ارایه خدمات و محصولات به مشتریان عام و خاص خود در بازارهای محلی و جهانی بدانیم، باید اذعان كرد كه برخی از این سازمان ها از موفقیت های چشمگیری در این راه برخوردار شده اند.نام‌ها و اسامی برخی كالاها و خدمات پس از نسل های متمادی همچنان در اذهان مردم می‌درخشند و درمقابل از صاحبان برخی از كالاها و خدمات نیز نامی باقی نمانده، یا صنعت و حرفه آنان روبه نابودی رفته است یا اثر فراگیری از آنها دیده نمی‌شود.

تفاوت دو سر این طیف در چیست؟رمز ماندگاری و دوام برخی نام‌ها و علائم تجاری را در چه عواملی می‌بینید؟ قیمت مناسب،كیفیت بالا،شكل ظاهری،خدمات پس از فروش،اصالت كالا، نام و علامت تجاری آن،مشتری مداری،قدرت رقابت، آرم و طرح زیبا یا عواملی از این قبیل باعث شده‌اند تا طی نسل‌های متمادی مردم به برخی كالاها و خدمات اقبال نشان داده و همچنان مصرف‌كننده آنها باشند؟ نویسنده معتقد است نظام مدیریت برند در سازمان‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به پیوستگی و درهم تنیدگی تمامی این عوامل و به وجود نگاهی جامع در فرایندهای تصمیم‌گیری بستگی دارد و توجه به نقش محوری مشتریان و مخاطبان سازمان به ویژه آنان كه بر سایرین تاثیرات فكری عمیقی می‌گذارند از راهبردهای تعیین كننده است.

در یك رابطه ماتریسی، این مشتری است كه سایر عوامل را ارزیابی می‌كند. قیمت،كیفیت، شكل ظاهری،خدمات پس از فروش، اصالت كالا، نام و علامت آن،مشتری مداری،قدرت رقابت، آرم و طرح زیبا و در یك عبارت برند كالا و خدمات را مخاطب و بازار مصرف ارزیابی و تعیین می‌كند.

امروزه تمامی این مفاهیم زیبا و متغیرهای سازمانی را در چارچوب نظام رهبری تحول در سازمان‌ها می‌توان تعریف كرد. این نظام بر پایه چهار بعد معنایی شامل چشم‌انداز، اهداف استراتژیك،اهداف تاكتیكی و راهكارهای رسیدن به اهداف و بعد ساختاری شامل پشتیبانی‌های نرم اعم از قوانین و مقررات، فناوری اطلاعات، نظام منابع انسانی و رویه‌ها و دستورالعمل‌ها و پشتیبانی‌های سخت اعم از زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تكنولژیك و بعد محتوایی یا نیروی انسانی شامل انگیزش، ارتباطات، ادراك، رهبری و تصمیم گیری و بعد چهارم كه از جمله مهمترین آنها نیز بشمار می‌رود بعد زمینه‌ای است كه فرهنگ و محیط را دربر می‌گیرد.رابطه فرهنگ و محیط با كل این عوامل شاید بیانگر همان رابطه ظرف و مظروف باشد.

در كشور ما،مفهوم بومی سازی در هنگام استفاده از نظریات، الگوها و تجارب دیگران در داخل بسیار بكار می‌رود.

این دقیقاً نشاندهنده تاثیر قاطع بعد زمینه‌ای و عوامل فرهنگ و محیط در پذیرش پدیده‌های جدید است.

برندسازی بعنوان جدیدترین رهاورد تحول در سازمان‌ها از این قاعده مستثنی نیست. اشاعه فرهنگ برندسازی در كشور نیازمند نگاهی راهبردی و هوشمندانه و مستلزم اهتمام جدی به حوزه‌ها و شاخه‌هایی از علم و تكنولوژی است كه باید در زمره مزیت‌های نسبی جامعه بصورت بالفعل یا حتی بالقوه قرار داشته باشند. سرمایه گذاری در بخش هایی كه قیمت تمام شده محصول و خدمات را به بالاترین حد ممكن می‌رساند و توان رقابتی را كاهش می‌دهد فاقد توجیهات فنی و اقتصادی لازم است و فقط در شرایط خاصی كه منطق سیاسی قوی و قابل اثباتی پشت آن باشد و دیدگاه‌های كلان اقتصادی نیز آن را تایید كند در عمل امكان پذیر خواهد بود.كالاها و خدماتی كه در بازار مصرف داخلی، برند هستند و در بازارهای جهانی حضور نمی‌یابند یا امكان و توان رقابت با رقبای خارجی را ندارند به معنای حرفه ای نمی توان آنها را برند نامید.

برندسازی اگر مطالعه شده و جامع نگرانه صورت گیرد و سپس از حمایت‌های قانونی برخوردار گردد ریسك و خطر ناشی از سرمایه گذاری را نه تنها برای كشور به حداقل می‌رساند بلكه بازده سرمایه را نیز افزایش می‌دهد و به جهانی شدن مزیت‌ها و توانایی‌های ملی می‌انجامد.

مزیت‌های نسبی ایرانیان در تمامی عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارند و به كمك مطالعات استراتژیك قابل جستجو و سرمایه‌گذاری هستند و برخی از این مزیت‌ها به شرط فرهنگ سازی مناسب در جامعه، توانایی برندسازی در سه سطح به هم پیوسته محلی،منطقه‌ای و جهانی را نیز دارند.
نویسنده : علیرضا سعیدآبادی
 

ثبت نام تجاری، ثبت علامت تجاری ، 09123707174,ثبت علائم تجاری ، ثبت اسم تجاری، ثبت برند تجاری، ثبت لوگو، ثبت نام تجاری در ایران، ثبت نام تجاری محصول، ثبت نام تجاری کالا، مراحل ثبت نام تجاری، سازمان ثبت نام تجاری، اظهارنامه ثبت نام تجاری، فرم ثبت نام تجاری، اداره ثبت نام تجاری، هزینه ثبت نام تجاری، مدارک ثبت نام تجاری، شرایط ثبت نام تجاری، آدرس اداره ثبت نام تجاری، سامانه ثبت نام تجاری، نحوه ثبت نام تجاری، ثبت نام تجاری شرکت ، ثبت نام تجاری بین المللی ، ثبت نام صنعتی، ثبت نام تجاری در سیستم مادرید، ثبت نام تجارتی، ثبت علامت تجاری در ایران، ثبت علامت تجاری محصول، ثبت علامت تجاری کالا، مراحل ثبت علامت تجاری، سازمان ثبت علامت تجاری، اظهارنامه ثبت علامت تجاری، فرم ثبت علامت تجاری، اداره ثبت علامت تجاری، هزینه ثبت علامت تجاری، مدارک ثبت علامت تجاری، شرایط ثبت علامت تجاری، آدرس اداره ثبت علامت تجاری، سامانه ثبت علامت تجاری، نحوه ثبت علامت تجاری، ثبت علامت تجاری شرکت، ثبت علامت تجاری بین المللی ، ثبت علامت صنعتی، ثبت علامت تجاری در سیستم مادرید، ثبت علامت تجارتی، ثبت برند تجاری در ایران، ثبت برند تجاری محصول، ثبت برند تجاری کالا، مراحل ثبت برند تجاری، سازمان ثبت برند تجاری، اظهارنامه ثبت برند تجاری، فرم ثبت برند تجاری، اداره ثبت برند تجاری، هزینه ثبت برند تجاری، مدارک ثبت برند تجاری، شرایط ثبت برند تجاری، آدرس اداره ثبت برند تجاری، سامانه ثبت برند تجاری، نحوه ثبت برند تجاری، ثبت برند تجاری شرکت ، ثبت برند تجاری بین المللی ، ثبت برند صنعتی، ثبت برند تجاری در سیستم مادرید، ثبت برند تجارتی، ثبت علائم تجاری در ایران، ثبت علائم تجاری محصول، ثبت علائم تجاری کالا، مراحل ثبت علائم تجاری، سازمان ثبت علائم تجاری، اظهارنامه ثبت علائم تجاری، فرم ثبت علائم تجاری، اداره ثبت علائم تجاری، هزینه ثبت علائم تجاری، مدارک ثبت علائم تجاری، شرایط ثبت علائم تجاری، آدرس اداره ثبت علائم تجاری، سامانه ثبت علائم تجاری، نحوه ثبت علائم تجاری، ثبت علائم تجاری شرکت ، ثبت علائم تجاری بین المللی ، ثبت علائم صنعتی، ثبت علائم تجاری در سیستم مادرید، ثبت علائم تجارتی، ثبت اسم تجاری در ایران، ثبت اسم تجاری محصول، ثبت اسم تجاری کالا، مراحل ثبت اسم تجاری، سازمان ثبت اسم تجاری، اظهارنامه ثبت اسم تجاری، فرم ثبت اسم تجاری، اداره ثبت اسم تجاری، هزینه ثبت اسم تجاری، مدارک ثبت اسم تجاری، شرایط ثبت اسم تجاری، آدرس اداره ثبت اسم تجاری، سامانه ثبت اسم تجاری، نحوه ثبت اسم تجاری، ثبت اسم تجاری شرکت  ثبت اسم تجاری بین المللی ، ثبت اسم صنعتی، ثبت اسم تجاری در سیستم مادرید، ثبت اسم تجارتی، ثبت لوگو تجاری در ایران، ثبت لوگو تجاری محصول، ثبت لوگو تجاری کالا، مراحل ثبت لوگو تجاری، سازمان ثبت لوگو تجاری، اظهارنامه ثبت لوگو تجاری، فرم ثبت لوگو تجاری، اداره ثبت لوگو تجاری، هزینه ثبت لوگو تجاری، مدارک ثبت لوگو تجاری، شرایط ثبت لوگو تجاری، آدرس اداره ثبت لوگو تجاری، سامانه ثبت لوگو تجاری، نحوه ثبت لوگو تجاری، ثبت لوگو تجاری شرکت ، ثبت لوگو تجاری بین المللی ، ثبت لوگو صنعتی، ثبت لوگو تجاری در سیستم مادرید، ثبت لوگو ، تجارتی،برند لباس،تاپ برند، نام برند،برندها،انواع برند،برندهای معروف،دانشگاه برند، برند برتر،نام های تجاری

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 مرداد 1391    | توسط: مهدی شکوهی    | طبقه بندی: ثبت علائم تجاری، مدارک ثبت علامت تجاری،     |
نظرات()